Kære
Frands,
Mange tak
for din henvendelse.
Vi har i
mobilitetsafdelingen i øjeblikket en usædvanlig høj arbejdsbyrde, mine
ressourcer er på nuværende tidspunkt blevet omdelt til en presserende
opgave, hvorfor der pt. er 3-4 måneders svartid til både fællesråd og
borgere.
Jeg kan
imidlertid informere om at din henvendelse er videregivet til rette
vedkommende, i forhold til rådmandshenvendelsen fra Skæring Fællesråd.
Derudover
vil jeg ved behov for uddybende spørgsmål rette henvendelse, når jeg er
tilbage til at fokusere på mine opgaver som områdeansvarlig. Dine input
bliver taget med i den videre behandling af ønsket.
Kort
fortalt blev udvidelsen af Skæring Busvej håndteret i forbindelse med
lokalplan 1108.
En
opgradering en Skæring Busvej er benævnt i flere af indstillingens bilag,
både i forbindelse med forslaget og den endelige vedtagelse.
Lokalplan
1108 forslag til Aarhus Byråd: Aarhus
Byråd - Byrådssalen –
punkt 15.
Lokalplan
1108 endelig vedtagelse til Aarhus Byråd: Aarhus
Byråd - Teams-møde –
punkt 21.
I forhold
til Skæring Busvej er det bl.a. nævnt i Bilag 10: Forslag til samlet
besvarelse af bemærkninger og bidrag fra processen med borgerinddragelse,
afsnit om Kommunale veje og stier. Derudover er det i forbindelse med
vedtagelsen nævnt i Bilag 5 – Teknik og Miljøs forslag til besvarelse af
høringssvar vedr. lokalplan 1108, s. 14-17.
En
udvidelse af Skæring Busvej er som så ikke en del af lokalplan 1108, men i
forbindelse med Byrådshåndteringen er åbning af Skæring Busvej for
biltrafik registreret som et projektønske der arbejdes videre med og skal
afsøges finansiering til. Det tidlige anlægsoverslag var vurderet til 2,5
mio. kr., hvor det seneste er væsentlig højere, hhv. 6-8 mio. kr. og det
er derfor ikke noget som kan finansieres via vores fortløbende puljer på
anlægsprogrammet, men også noget der vil kræve en separat bevilling. Dette
betyder at Aarhus Byråd skal vælge at afsætte midler til et samlet løft af
infrastrukturen i forbindelse med sommerhusområdet i Skæring. Der er
derfor på nuværende tidspunkt ikke noget færdigt projekt, men projekterne
vil forventeligt skulle foreligges byrådet såfremt der findes en separat
bevilling. Dette betyder at i formodentlig også vil få mulighed for at
kommentere og komme til øre i forbindelse hermed.
Som du kan
se i ovenstående notater er ønsket begrundet, i en bekymring for høj andel
gennemfartstrafik på den østlige del af Skæring Hedevej. Dette er området
ikke gearet til og da der netop ikke er huse direkte ud til Skæring
Busvej, på samme måde som den østlige del af Skæring Hedevej, er denne
strækning vurderet til at kunne håndtere gennemkørende trafik bedre. Nu
har lokalplanen netop været vedtaget en del år uden trafikale ændringer og
det kunne derfor være relevant at se nærmere på hvorvidt trafikken på
Skæring Hedevej (øst) er steget og alternativt også se på hvor meget
trafik Skæring Busvejs åbning forventeligt vil generere, dette også med
den grønne omstilling i tankerne. Dette vil jeg meget gerne grave lidt
yderligere i, når jeg igen er tilbage til mine normale opgaver.
Beklager
meget at jeg ikke har tid til at grave yderligere i det nu, men jeg håber
at ovenstående kan besvare nogle af jeres spørgsmål.
Med venlig
hilsen
Mette
Dyrlund Sahlertz
Projektleder
TEKNIK OG MILJØ
Mobilitet
Karen
Blixens Boulevard 7
8220
Brabrand
www.aarhus.dk
mobilitet@mtm.aarhus.dk
Aarhus
Kommune registrerer og bruger de oplysninger, du giver os i forbindelse
med din henvendelse. Vi bruger oplysningerne for bedre at kunne besvare
din henvendelse. Aarhus Kommune er dataansvarlig for behandling af
personoplysninger, og du kan læse mere om kommunens behandling af
personoplysninger her: https://aarhus.dk/om-kommunen/databeskyttelse/naar-du-skriver-til-os/
Fra: Frands
Hollænder <fch@privat.dk>
Sendt: 11. marts 2024 23:19
Til: Mette Dyrlund Sahlertz <medys@aarhus.dk>
Emne: Indsendte trafikale forslag fra Skæring Fællesråd
Aarhus
Kommune
Teknik og
Miljø
Mette
Sailertz
Det er
med stor forundring vi i bestyrelsen for Grundejerforeningen Skæring
Sandager Øst har erfaret, at Skæring Fællesråd i sine
bestræbelser på at forbedre trafiksikkerheden på Strandvangsvej -
Plantagevej - Åstrup Strandvej i brev til Dem af 25/2-2024 skriver:
Punkt V.
Andre
trafikale tiltag…..
Fællesrådet foreslår åbning af Skæring Busvej for privat biltrafik og
konkluderer, at det vil give en væsentlig aflastning af Skæring Hedevej!
Dette
resonnement er vi bestemt ikke enige i. Tværtimod mener vi, det vil
tilføre Skæring Hedevej mere trafik.
Iøvrigt
finder vi det højst besynderligt, at Skæring Fællesråd indsender et sådant
forslag uden at kontakte og forespørge de 2 grundejerforeninger,
nemlig
Sandheden og Skæring Sandager Øst, som begge er nærmeste naboer og har
parceller stødende direkte op til Skæring Busvej,
om vi er
enige i forslaget.
Begge
grundejerforeningers arealer, stødende direkte op til Skæring Busvej, er
udlagt som grønne fællesarealer i forlængelse af hinanden
med
stianlæg for cyklende og gående. Dagligt bruges denne grønne kile af
cyklende og gående til vandet, ligesom stianlægget bruges
af
skolebørnene fra vore nabo grundejerforeninger mod nord til at cykle til
Skæring Skole. Endvidere er der anlagt legeplads og boldbane
på
fællesarealerne til glæde for børnene, netop fordi arealet er fri for
trafik og sikkert for børnene at færdes i.
Vi ser
absolut ingen positiv effekt af at åbne Skæring Busvej for privat
biltrafik, men alene en øget trafikal påvirkning tll skade for
belastningen
på Skæring
Hedevej og til ugunst for beboerne på de tilstødende veje Skæring Sandager
og Skæring Egager, Skæringvangen, Skæring Kirkevej
og Skæring
Parkvej, hvis skolebørn skal krydse Skæring Hedevej på vejen til skole.
Vi vil
samtidig benytte lejligheden til at rose Aarhus Kommune for at have
indført 40 km zone på Skæring Hedevej, som har givet en mærkbar
og positiv
trafikkultur på vejen og vi ser gerne, at 40 km zonen udvides/forlænges
fra Skæring Busvej og helt ud til Svinbovej som Skæring Fællesråd
netop har
ansøgt om.
Vi står
gerne til rådighed for eventuelle spørgsmål, og håber du vil videresende
vor henvendelse til de relevante personer, således vor indsigelse
vil indgå
positivt i kommunens overvejelser.
Med venlig
hilsen
På
bestyrelsen vegne
Frands
Hollænder
Bestyrelsen |